gruppe_2

Enig og tro til Dovre faller…

… runget det gjennom Rikssalen i Eidsvollsbygningen 20. mai 1814. Det samme gjør det når 7 entusiastiske grafisk designere fra Making Waves står arm i arm i samme sal 200 år etter. Kanskje ikke med samme kraft i stemmen, men jeg vil tro med et snev av samme stolthet og entusiasme.

Bakgrunnen for å besøke den svært omtalte bygningen var mange. Vi hadde et ønske om å få innblikk i vår egen kulturhistorie og denne viktige begivenheten som 200-års jubileet representerer. Vi ønsket å innhente inspirasjon fra andre kanaler og få en kontrast til vår hverdag. Vi som designere har også en generell nysgjerrighet rundt alt som handler om form, farge, gamle teknikker og presentasjon i det fysiske rom. Vi ønsket å se restaureringsprosjektet i sin helhet, oppleve et flott kulturminne og ta denne brukerreisen som har fått så mye oppmerksomhet det siste året.

gruppe 5 Enig og tro til Dovre faller...

Eidsvollsbygningen

Eidsvollsbygningen er uløselig knyttet til mirakelåret 1814. Det var her de 112 representantene dannet grunnloven som i dag er et samlende symbol for frihet, selvstendighet og demokrati.

Noen av oss har vært her som barn, men de aller fleste av oss har ikke vært her i det hele tatt, bare lest om bygningen og sett bilder av den.
Det er noe majestetisk over dette bygget som dateres helt tilbake til ca. 1770, omkranset av en vårgrønn hage, to paviljonger og en elv som stille renner forbi. Selve bygningen virker ikke så stor fra utsiden, men går man inn er opplevelsen en annen.

Carsten Anker kjøpte Eidsvoll Jernverk i 1794 og satte i gang en omfattende ombygging og modernisering i årene rundt 1800. Da bygningen sto ferdig, var det ett av de største og mest moderne private boligen i Norge. Inspirasjon til de bygningsmessige endringene kom fra daværende moderne dansk og fransk arkitektur og bar stilmessig preg av nyklassisismen. Hovedbygningen består av laftet tømmer med utvendig panel som flankeres av to frittstående paviljonger. Den nordre delen av hovedbygningen ble benyttet til gjester, mens den søndre delen var den private delen til familien Anker.

I 2. Etasje ligger blant annet den omtalte Rikssalen hvor Riksforsamlingen holdt plenumsmøtene sine de seks ukene det tok å skrive Norges grunnlov våren 1814.

Eidsvoll Enig og tro til Dovre faller...

Til 200-årsmarkeringen besluttet staten at hele hovedbygningen, paviljongene og hagen (hvis mulig) skulle tilbakeføres til situasjonen i 1814. Under restaurereringen fant man lag på lag med materialer, tapet, farger og tekstiler som gjorde at man enkelt kunne gjenskape de eksakt samme mønstrene, tapetene og fargevalgene. Det mest omfattende ble rekonstrueringen av kjelleretasjen, som var fjernet fullstendig på grunn av byggeskader. Kjøkkenet lå i kjelleren i 1814 og var svært viktig i de 6 ukene grunnloven ble skrevet. Kokka leverte nemlig 3 måltider om dagen til 112 mann.

Brukerreisen

­Vi blir tatt godt imot av engasjert personell. Vi kommer ikke lenger enn til hallen før vi ser at disse menneskene har et brennende engasjement for både stedet, historien og hva det betyr for oss, for Norge. De er opptatt av å formidle sin kunnskap, men de er vel så opptatt av å engasjere oss. Det er tydelig at de er stolte og ydmyke over all publisitet og respons som de får fra publikum.

Det som slår meg først når jeg starter vandringen rundt i dette bygget er hvor spartansk det virker. Vi får vite at Carsten Anker var en moderne mann og stilen var hentet fra kjente designere fra både Danmark og England. Det er få møbler og de som er der synes å være svært enkelt utformet. Møblene er ikke originale, men kjøpt på auksjoner rundt omkring i Europa. Carsten Anker gikk konkurs omkring 1820 og alt av verdier ble solgt på auksjon. Vi får vite at alle gjenstander ble dokumentert og at det derfor var enkelt å gjenskape atmosfæren og stilen.

stol 2 Enig og tro til Dovre faller...

Når det gjelder tapetene, tepper og tekstiler er dette helt i den andre enden av skalaen. Rom på rom åpenbarer seg og man føler at hvert av disse har sin historie å fortelle. Hvert av disse er som en liten overraskelse, med sterke og komplimentære farger og med stadig nye utfordrende kombinasjoner av farger og mønstre. Det er som om gulv og vegger må ta igjen for det vi ikke så i møblene. Fra det knalleste av grønt, til blått, gult og orange. Det er ingen sammenheng mellom de forskjellige mønster-kombinasjonene og det virker som de har tenkt at mest er best. Det interessante er at når du forestiller deg disse fargene og de uvanlige kombinasjonene i et dunkelt lys slik man så det den gangen, så funker det! På den tiden var bruk av sterke farger et symbol på velstand og det var viktig at disse fargene var godt synlig.

Det imponerende er hvordan de har klart å gjenskape de vakre mønstrene i tapetene ved å benytte seg av samme stempelteknikk fra den gang. Noen av tapetene har opptil 14 farger!

tekstur 1 Enig og tro til Dovre faller...

tekstur 2 Enig og tro til Dovre faller...

Selve Rikssalen er ikke slik man har sett det i Oscar Arnold Wergelands maleri fra 1885 som henger i Stortingssalen. Den 72 kvadratmeter store salen var planlagt som husets festsal, med et stort vindu på hver kortvegg. Det ble besluttet at salene skulle benyttes som plenumssal under arbeidet med grunnloven. På dette tidspunktet sto salen uferdig og ble derfor innredet provisorisk. Veggene ble kledd med hvitkalket og uhøvlet plank. Veggene ble deretter dekorert med såkalt stenkdekor, røde og sorte prikker, og pyntet med granbar girlander. Carsten Ankers private malerier ble hengt på veggene og 2 enkle rader med trebenk satt i stand til representantene. Det må innrømmes at det er spesielt å stå i salen der viktige og høylytte diskusjoner mellom adelsmenn og bønder fant sted, noe som var helt uvanlig på denne tiden.

Etter omvisningen går vi ned til Wergelands hus for å få oss en matbit. Vi har reservert bord og setter oss ned med utsikt over elven. Hyggelige ansatte kommer bort å småprater med oss og spør om vi har hatt en fin omvisning, en god opplevelse. Vi får servert ertesuppe laget på 1814-vis rett fra kjelen og et lokalt brygget øl spesielt laget på oppdrag fra grunnlovsjubileet 1814. ”Enig og tro til Dovre faller” står det på etiketten, det er først nå vi kjenner tyngden av disse ordene…

Flaske evig og tro til dovre faller 2 Enig og tro til Dovre faller...

Videre beveger vi oss til Demokratisenteret laget spesielt med tanke på ungdommer. Her får vi et raskt innblikk i historien, hvem Eidsvollsmennene var og Ungdommens grunnlov. Her kan du se 360 graders film, ”Like” representanter, skrive under på touch skjermer og bidra med ditt bilde. Utformet utelukkende med tanke på sin målgruppe.

Så, hvordan har de greid å engasjere en hel nasjon?

Eidsvoll 1814 har 20 deltids- og fulltidsansatte. Alle har et brennende engasjement og de har en varme og tilstedeværelse som smitter oss besøkende. Målet med prosjektet har vært å legge vekt på både det historiske og det aktuelle med å leve i et demokrati med særlig fokus på det unge publikum. Ung eller ikke så engasjerer de oss ved å rette fokus mot hvor viktig det er at demokratiet betyr noe for oss, hvordan hver enkelt av oss kan påvirke og utfordre det i framtiden.

Restaureringsjobben har blitt en suksess, resultatet har blitt over alle forventning.

De har sørget for mye medieomtale og har et samarbeid med VG der det nå er en strøm av artikler rundt opplevelser, aktiviteter, bygget, historien og prossessen. På Kafe Standpunkt har de utviklet en 1814-meny i samarbeid med Lise Finckenhagen, matspaltist i VG og tidligere Bagatelle-kokk. Summen gjør det hele til en god brukeropplevelse.

De åpnet dørene i februar etter flere år med restaureringsarbeid. På 3 mndr. har de hatt over 30.000 besøkende. Hvordan besøkstallene blir etter selve festen på 17. mai er usikkert, men sikkert er det at reiser man til Eidsvollsbygningen blir man umiddelbart forelsket i stedet. Det er viktig i historisk sammenheng, men det formidler også så mye mer. Stedet gir oss et lite innblikk i en spennende norsk historie, en indre stolthet og et ønske om å lære mer.

*

Lenker til filmer om selve restaureringen:

http://statsbygg.no/Byggeprosjekter/Eidsvollsbygningen/Film/

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/se-eidsvollsbygningen-slik-den-var-1.11537132

Publisert